CHECK JEZELF! Overschat jij je eigen communicatie?
Hoeveel van de 23 punten herken jij bij jezelf?
Geef jij wel eens een complimentje of ben je meer van een rake opmerking
LASTIG. INSCHATTEN OF JIJ WEL ECHT BEHOORT TOT DIEGENEN DIE DE EFFECTIVITEIT VAN HUN EIGEN COMMUNICATIE RUIMSCHOOTS OVERSCHATTEN. KOMEN JOUW BOODSCHAPPEN WEL ZO DUIDELIJK OVER ALS JE DACHT? SNAPT 100% VAN JE ONTVANGERS WAT JE BEDOELT? 50%, ZOALS VEEL MENSEN BLIJKBAAR DENKEN? OF SLECHTS 2,5%, ZOALS MEESTAL WERKELIJK HET GEVAL BLIJKT, VOLGENS HET GENOEMDE ONDERZOEK? CHECK HOE GOED DE EFFECTIVITEIT VAN JOUW COMMUNICATIE ER VOOR STAAT, OF DAT STEEVAST JIJ IN EEN AANTAL TYPISCHE VALKUILEN DER MISCOMMUNICATIE TRAPT. HOE MINDER ZINNEN JIJ HERKENT BIJ JEZELF, HOE BETER..
1. Ik spreek vaak met mijn armen over elkaar.
2. Ik hoor iemand aan, tot ik kan zeggen wat ik wilde zeggen.
3. Ik start een negatieve terugkoppeling met “Jij…”.
4. Ik verdedig mezelf wanneer ik negatieve feedback krijg,
dat is tenminste assertief!
5. Sarcasme is mijn beste vriend.
6. De meeste zinnen beginnen met “Ik…”.
7. Soms is iemand negeren gewoon even het beste om te doen, om af te koelen.
8. Ik gebruik de woorden “altijd” en “nooit” graag. Dat is duidelijk.
9. Ik ben in een gesprek vooral aan het nadenken over wat ik wil zeggen.
10. Ik benoem het wanneer iets of iemand anders verantwoordelijk is voor een fout.
11. Wanneer ik verontwaardigd of boos ben, ben ik natuurlijk niet bezig met de emoties of visie van de ander.
12. Roddelen met collega’s is soms zo heerlijk om te doen.
13. Een lastig gesprek ga ik zo lang mogelijk uit de weg.
14. Ik klaag graag.
15. Met complimenten ben ik spaarzaam, anders worden mensen lui.
16. Ik stel meestal weinig tot geen vragen.
17. Als ik boos wordt, merk je het direct aan mijn fellere of hardere stem.
18. Mijn handen in mijn zak voelt het lekkerst tijdens een gesprek.
19. Ik ben spontaan in gesprekken, spreek direct uit wat ik denk.
20. Mijn mails zijn vaak lang, anders snapt niemand wat ik bedoel, of komt het kil over.
21. Ja, ik mompel veel. Daar moeten ze maar aan wennen.
22. Stiltes vul ik graag zo snel mogelijk op.
23. Een beller is sneller!
Redactie Timeys
0 reacties